miércoles, 9 de noviembre de 2011

ACTIVITAT 3, Primera Part



1.    Una companya i tu heu decidit posar en marxa un projecte d'entrenament en habilitats socials dirigit als nens d'entre 0 a 6 anys. Però abans has de convèncer a l'equip d'educadors de la teva escola infantil perquè treballin amb tu. Analitza les següents webs i pensa quin format d'explicació presentaries als teus companys. És a dir, què diries i com ho faries.
Entre 800 i 2000 paraules (extensió màxima)



  Primer de tot, la meua companya i jo faríem als nostres companys y companyes un petit resum sobre les habilitats socials, es a dir, què son, quin es el seu objectiu, quins dèficit poden arribar a tindre els mes menuts si no les treballen i que passa, si per el contrari, les anem treballant des de l´escola infantil i son reforçades també a la seva llar.


Després, una vega feta aquesta petita introducció, diríem quin es el nostre propòsit, es adir, que es lo que estem pensant fer i perquè estem parlant d´aquesta temàtica.  Comentaríem a la resta d´educadores i educadors que es lo que ambdós hem trobat a faltar en l´escola infantil respecte a les habilitats socials i de quina manera hem discorregut una solució, per a introduir-les a classe i començar a exercitar-les.
Per tant, Una vegada fet aquests passos, exposaríem el nostre projecte d´aula i quins seran els recursos que utilitzarem per a aconseguir instaurar les habilitats socials als més menuts.
Ara ficaré les paraules textuals que direm als companys/es a l´hora de proposar treballar les habilitats socials a l´escola infantil.



     Hola, bon dia
La meua companya i jo volíem parlar sobre les habilitats socials, que com sabeu són totes aquelles maneres de fer o de comportar-se, que podem expressar de forma verbal (llenguatge oral, per exemple) o no verbal (llenguatge corporal ,amb la mirada, per ex.), i a més afavoreixen les relacions interpersonals.
A més a més, com a educadors i educadores, hem de tindre en compte les habilitats socials, que encara que sigui una matèria transversal,  es rellevant i no es menys important que l´aprenentatge d´altres matèries.
Pensem que es pertinent treballar-les a l´aula d´infantil des de ben menuts ja que té com a objectiu
  •      Solucionar conflictes d´una forma més pacifica i mitjançant el diàleg.

  •      Adquirir les habilitats socials a mesura que van evolucionant i adaptar-les a la seva vida.

  •          Promocionar les habilitats socials a l´hora de comunicar-se: escolta activa, assertivitat, expressar sentiment, per exemple.

  •          Respectar als seus iguals i a les persones que l´envolten: esperar el seu torn per a parlar.

  •          Potenciar l´autocontrol per a un millor desenvolupament físic, social i psicològic.

  •             Aconseguir expressar els seus sentiments i entendre els sentiments dels demés.


Però, no obstant això, si no es treballen aquesta mena d´habilitats a l´aula poden esdevenir en conseqüències bastant negatives, com per exemple:
  •             Aïllament social
  •             Problemes psicològics (emocionals) o escolars
  •             Baixa autoestima i un baix autoconcepte de sí mateix
  •              Delinqüència juvenil




Encara que, de la mateixa manera, si les treballem a classe pot haver-hi un canvi molt diferent en la conducta dels mes menuts i la poden utilitzar quan siguin adults:
  •      Defendre la posició de si mateix però respectant els sentiments i les opinions dels demés.

  •          Respectar el seu moment per a parlar, no interrompre a ningú.

  •          Demanar disculpes quan sigui pertinent.
  •          Mai insultar, atacar, ni amenaçar a ningú, utilitzar sempre el diàleg per a fer-se entendre.


     Per tant, les dos, concloem que aprendre les habilitats socials es d´allò mes fonamental per a la vida dels xiquets i xiquetes, que influirà en el seu futur com a persones que viuen en una determinada societat.
Finalment, només si l´infant es troba segur i còmode en l´escola i a casa, aconseguirà implicar-se en tot allò que pretenem que aprengui. I encara que tinguérem programada alguna mena d´activitat, hem de ser flexibles e intentar tractar la situació per a que els més menuts des de ben menuts sàpiguen que ni ha una forma de resoldre conflictes, de expressar-se, etc. 

   D´altra banda, pel que fa als recursos que emprarem per a convèncer als nostres companys de dur-lo a la pràctica seria a més de l´explicació que hem fet, fer un taller:

El saquet amistós
Ficarem el nom de tots els companys en paperets, els ficarem dins d´una bossa i els educadors i educadores, en fila un d´arrere de l´altre, agafaran un paperet amb el nom d´un company, han de comprovar que no es toquen a ells mateixos.
Hauran de ficar com a menys tres aspectes positius del seu company o companya que l´ha tocat. Ho ficaran d´arrere del paper que té el seu nom y el tornaran a ficar en el saquet altra estona.
Després una persona anirà agafant els papers i cridarà el nom de la persona que apareix al paperet.
Una vegada tots tinguin paper, de un en un, dirà en alt els adjectius positius que han escrit d´ells.
I parlarem de la sensació que tenen, i que opinen de la importància de l´autoestima i l´autoconcepte en un aula d´infantil.

     
    Per suposat també proposaria una mena d´activitats que poden treballar en la seva aula:

¡Sentiments!
Aquesta activitat es molt convenient quan ha succeït alguna mena de conflicte en classe, per a poder parlar-ho, analitzar la situació, com se senten les parts afectades i que pensa la resta de iguals sobre allò que han viscut.
Però també podem emprar situacions de la vida quotidiana i parlar de els sentiments, etc. (S´ha mort el familiar d´algun alumne o educador/a)
Per exemple, Maria i Lluis s´han pegat una espenta perquè ambdós volien ser els primer en col·locar-se a la fila.
Primer preguntem als implicats cóm se senten i com els agradaria sentir-se. ¿Penseu que haveu fet les coses bé o vos agrada allò que haveu fet? Per que?
Després preguntar a tota la classe en general sobre l´assumpte. Finalment tractar el conflicte de forma adequada, mediant entre ambdós xiquets i explicar quina es la millor forma de fer les coses, basant-nos en les habilitats socials.


Pel·lícules Divertides
Ficar una pel·lícula famosa que capti la seva atenció: “shrek”, “buscant a Nemo”, “ice age”, per exemple.
Ficarem un fragment de la pel·lícula i el comentarem a classe. Per exemple, com s´han sentit els personatges, que deurien d´haver fet o que faríeu vosaltres amb aquesta situació.
I dir si esta bé, si no i argumentar-ho per a que ells ho comprenguin.



Cançó fins demà
Som bons companys
Ens estimem molt
Parlem de tot un poc
I no renyim molt
Ara vindrà mama
Me n´aniré a la llar
I estaré content
Per veure als meus amics
Dema una altra vegada.

Vídeos que podem ficar per a que entenguin un poc més la importància de les habilitats socials:

4 comentarios:

  1. hola Raquel!
    me has convencido, buena introducción de lo que vas a explicar,claro y sencillo. Además de decir una dinámica que utilizarías con tus compañeros, has puesto actividades con los niños!
    una cosilla, en el tercer objetivo creo que te falta poner el ejemplo, no estoy segura!
    un beso

    ResponderEliminar
  2. ¡Hola ardillita!xD

    Me ha gustado mucho tu publicación porque es clara y sencilla.
    La introducción a la argumentación me ha gustado mucho.

    Además, que hayas pensado actividades para convencer a tus compañeros/as para que te ayuden a aplicar el proyecto en la escuela infantil, y además darles algunas ideas de juegos y/o actividades para hacer en el aula con los niños/as, me ha parecido ¡ESTUPENDO!

    Una cosilla, creo que al hacerlo en valenciano te has liado un poco, ya que en la primera línea has puesto la "y" (castellana) en vez e la "i" (valenciana). Y luego que en el segundo párrafo te falta acabar la palabra "vega".

    Por el resto muy buen trabajo.

    Un besiiiito!=)

    ResponderEliminar
  3. Lucía, no falta nada, lo que había dicho antes eran los ejemplos, porque en el objetivo 3 he puesto tres ejemplos. Pero muchas gracias :)


    Y zaira, la verdad es que a veces me trabo mucho con la "y","i". Porque como siempre me paso del castellano al valenciano al final me mareo, pero gracias por decírmelo, lo tendré mucho mas en cuenta!

    besos a las dos :D

    ResponderEliminar
  4. Hola, bon treball.
    Això que ha safegit a la segona entrada, supose que és una reflexió que feu en veu alta a la xarla, per tant, jo no ho posaria després de la conclusió.

    ResponderEliminar