jueves, 1 de marzo de 2012

REFORMULACIÓ ACTIVITAT 6


Com actuaries? Quins objectius et plantejaries? com ho faries exactament?

Els apartats que apareguen en aquest color estan agregats.


          La implicació de les famílies en l´Escola infantil es de vital importància, perquè ambdós son els primers sistemes socials que coneix l´infant i hauran de coordinar-se i conviure per a aconseguir uns objectius en comú (com el correcte desenvolupament del xiquet o de la xiqueta), encara que tinguin les seues diferències o punts de vista diferents, mantenint així una relació asimètrica.

     Com educadors i educadores que som, forma part del nostre treball propiciar eixa relació i fer lo possible per a dur-la a terme, explicant als pares la importància de la seua participació en aquesta relació, a més de tenir una coordinació família-escola, ja que es necessària per al correcte desenvolupament de l´infant i té molt beneficis per als més menuts.

Es evident que en la nostra aula, P2, eixa relació no s’està donant a causa de         l´absentisme escolar i tenim que donar solucions front a la situació que perjudica sobretot als seus fills i filles, mitjançant una reunió. Que a més d´informativa, serà participativa.

Primer que res, he de saber que la reunió es un instrument de comunicació, que proporciona als membres d´un grup l´oportunitat d’expressar les seues idees y opinions, a més de fer aportacions pròpies a tot el grup.

        Abans de dur a terme aquesta reunió, faré unes notes informatives per a avisar a les mares i als pares de quan serà la trobada i comunicaré que es molt important i necessari que vinguin tots. Aquestes fitxes, les donaré a l´hora en que arrepleguen als seus fills o filles, en les que apareix l´hora, el dia y algun dels temes que tractarem en la reunió, a mes de nombrar una de les dinàmiques que realitzarem, per a motivar d´aquesta manera la participació de les famílies.
Encara que al donar les fitxes farem una mena d´entrevista informal amb una sèrie de qüestions senzilles per aconseguir informació rellevant. Per exemple, aquestes qüestions son per al xiquet/a que ha faltat alguns dies i no ens ho han justificat, podem preguntar:

    -  Ha estat malalt?

    - Com va la situació en la llar?

    -  Ha realitzat algunes de les activitats que vaig proposar o han realitzat altres proposades per vosaltres?

     - Teniu algun dubte sobre la reunió o problema per a anar-hi?


     I en el cas de que no hagen pogut vindre alguns pares i mares per la raó que sigue, els educadors/es els quirdarem a casa per a parlar sobre la reunió i expressar que ens agradaria moltíssim la seua presència, que beneficiarà molt a l´infant. Encara que si no ens agafen el telèfon deixaríem un document amb la informació  a la entrada de l´aula, en un tauler d´anuncis per si vénen dies abans de la reunió.



     Una vegada donades les fitxes informatives tindre que saber els passos que seguiré a la assemblea o reunió per tal de fer-la més amena i adequada segons la situació que se ens plantega.



       1. Ficar els objectius que pretenem amb la reunió:
·         Reflexionar conjuntament sobre un tema.

·         Expressar sentiments i opinions.

·         Fomentar la interrelació amb les famílies.(família-família, família-escola)

·          Solucionar problemes i/o dificultats.

·         Participar conjuntament en l´educació dels seus fills o filles.

·         Fer les activitats que hem proposat

·         Facilitar informació sobre els beneficis en infants que van a l´escola.

·         Fomentar activitats culturals, destinades a promoure la trobada y la convivència intercultural.




       2. Decidir els continguts a tractar:

·         Presentació de les educadores, del tema que debatrem (informació general i les conseqüències) i que pretenem aconseguir amb la reunió.

·         Informar sobre la importància de la relació família-escola.
Deixar clara la nostra feina a l´escola i definir el lloc que ocupen els pares i mares per a que poden participar en el desenvolupament i educació escolars dels menors. També  especificarem els principis del centre escolar, i la importància i beneficis de la assistència a classe, com els perjudicis de no assistir-ne, per evitar  així futurs conflictes i afavorir una bona comunicació amb un llenguatge clar.

·         Analitzarem les possibles solucions (les aportades per l´educadora i després per les mares/pares)

·         Ficar uns objectius en comú per portar-los a la pràctica, partint de les solucions.

·         Realització de algunes dinàmiques

·         Avaluació del la reunió i d´urant període de temps, per a veure si       s´han complit les metes a les que volíem arribar.




       3. Reflexionar sobre la dinàmica relacional o metodologia, que serà activa, amb un plantejament flexible tenint en compte les opinions dels demés, a més de l’interès per participar, i canviar la situació actual. Ja que hem              d´aconseguir que les famílies participen “dintre de l´escola”, així els infants descobriran que participen amb nosaltres i que amb els seus familiars formem un “equip”, amb açò evitarà el rebuig de no anar a l´escola.




       4.  Pensar les actituds que mostrarem en la reunió, com per exemple donar les gracies a les famílies per la seua presència i participació, o parlar en un llenguatge clar i concís, no tècnic, i obert a qüestions. Fomentant la participació de les mares i dels pares. A més faria el possible per mantenir una actuació propera, sociable, ficant- me al lloc de les famílies, i sense jutjar-los en cap moment per a evitar futurs conflictes i malentesos. 

En aquest cas podem destacar, que també hem d´adonar-nos de que no parlen bé castellà o valencià, o que siguin membres d´alguna organització, religió, que tinguen estudis, etc. 



        5.  Concretar una sèrie de condicions com que el lloc de la reunió sigui còmode i espaiós amb un ambient tranquil i relaxat (prou il•luminat per exemple), que despongui també del material que requerirem, el qual prepararem prèviament abans de la reunió (contes, material de l´activitat).
Mentre, pel que fa a la situació, ens ficarem en cercle o forma de “U” per a que en veiem tots les cares i que sigue mes còmode parlar. A més a més tindrem en compte una bona hora en la que la majoria de les famílies pot assistir.


       6.  Anticipar-nos a dificultats que seran un obstacle per a la reunió, com per exemple saber dir “no” d´una forma adequada als pares quan no interessa la seua idea i passar a un altra idea, perquè així no ferirem els seus sentiments. També por passar que no sabem com començar o seguir algun punt i     l´educadora haurà trencar la monotonia i començar. Podem deixar un espai per respondre preguntes, o qüestions després de la intervenció de l´educadora per a resoldre dubtes i així evitar les interrupcions.



     7. Dur a terme les dinàmiques que hem proposat per a fer amb les famílies

    - Dinàmiques afectives (per tal d´unir més els llaços i crear confiança en la relació pares-fills)

    - Dinàmiques de presentació (per a que les families interactuen entre elles i mostren les seues opinions)

   - Dinàmiques multiculturals (per a la setmana multicultural a l´escola o per fer alguna activitat puntual)

Un exemple d´activitat multicultural seria fer amb les famílies un “amulet” romanes que representa l´arribada de la primavera, s´anomena “martisor” que fa referencia al mes de Març. Es fa amb una tira de llana a la que s´amarraven dos pedretes o motius primaverals, una roja y altra blanca y se fiquen en el coll o en la monyeca o fins i tot com a pin per a ficar-ho a la roba. 


                         


     8. Una vegada acabada la reunió, farem una avaluació d´aquesta, basant-nos en l´observació sistemàtica i les experiències; a més       d´avaluar les setmanes següents a la reunió per veure, si efectivament hem aconseguit els nostres objectius o necessitem tirar ma d´altres estratègies per tal de que els pares col•laboren amb l´Escola Infantil. Però no obstant això demanarem als pares i mares la seua presencià en futures activitats que realitzarem, per a que s´impliquen un poc més i sàpiguen quines coses fem a l´escola mentre ens confien als seus fills i filles.



      Per tant, com a conclusió dir que treballar amb les famílies es una feina bastant complexa, perquè primer has de tindre cura en tot allò que dius i deixes de dir, tant el llenguatge corporal com el tó de veu, etc. I si et prepares la reunió serà més fàcil trobar una solució i tindre clar allò que pretens arribar. Però, sempre tenint en compte les característiques de cada família i mostrant sempre empatia ja que es molt important saber la situació que estan passant per a comprendre-la. Mai oblides una cosa: Sempre es important mantenir-la informada, ja que passarà a ser una bona aliada, així ens donarà informació rellevant sobre la situació de l´infant.


1 comentario: