Com actuaries? Quins objectius et plantejaries? com ho faries
exactament?
Els apartats que apareguen en aquest color estan agregats.
La implicació de les famílies en
l´Escola infantil es de vital importància, perquè ambdós son els primers
sistemes socials que coneix l´infant i hauran de coordinar-se i conviure per a
aconseguir uns objectius en comú (com el correcte desenvolupament del xiquet o
de la xiqueta), encara que tinguin les seues diferències o punts de vista
diferents, mantenint així una relació asimètrica.
Com educadors i educadores que som, forma
part del nostre treball propiciar eixa relació i fer lo possible per a dur-la a
terme, explicant als pares la importància de la seua participació en aquesta
relació, a més de tenir una coordinació família-escola, ja que es necessària
per al correcte desenvolupament de l´infant i té molt beneficis per als més
menuts.
Es evident que en la nostra aula, P2, eixa relació no
s’està donant a causa de l´absentisme escolar i tenim que donar solucions front a la situació que
perjudica sobretot als seus fills i filles, mitjançant una reunió. Que a més
d´informativa, serà participativa.
Primer que res, he de saber que la reunió es un
instrument de comunicació, que proporciona als membres d´un grup l´oportunitat
d’expressar les seues idees y opinions, a més de fer aportacions pròpies a tot
el grup.
Abans de
dur a terme aquesta reunió, faré unes notes informatives per a avisar a les
mares i als pares de quan serà la trobada i comunicaré que es molt important i
necessari que vinguin tots. Aquestes fitxes, les donaré a l´hora en que
arrepleguen als seus fills o filles, en les que apareix l´hora, el dia y algun
dels temes que tractarem en la reunió, a mes de nombrar una de les dinàmiques
que realitzarem, per a motivar d´aquesta manera la participació de les famílies.
Encara que al donar
les fitxes farem una mena d´entrevista informal amb una sèrie de qüestions
senzilles per aconseguir informació rellevant. Per exemple, aquestes qüestions
son per al xiquet/a que ha faltat alguns dies i no ens ho han justificat, podem
preguntar:
- Ha estat
malalt?
- Com va la
situació en la llar?
- Ha realitzat
algunes de les activitats que vaig proposar o han realitzat altres proposades
per vosaltres?
- Teniu algun
dubte sobre la reunió o problema per a anar-hi?
I en el cas de
que no hagen pogut vindre alguns pares i mares per la raó que sigue, els
educadors/es els quirdarem a casa per a parlar sobre la reunió i expressar que
ens agradaria moltíssim la seua presència, que beneficiarà molt a l´infant.
Encara que si no ens agafen el telèfon deixaríem un document amb la informació a la entrada de l´aula, en un tauler
d´anuncis per si vénen dies abans de la reunió.
Una vegada
donades les fitxes informatives tindre que saber els passos que seguiré a la
assemblea o reunió per tal de fer-la més amena i adequada segons la situació
que se ens plantega.
1. Ficar els
objectius que pretenem amb la reunió:
· Reflexionar conjuntament sobre un tema.
· Expressar sentiments i opinions.
· Fomentar la interrelació amb les famílies.(família-família, família-escola)
· Solucionar problemes i/o dificultats.
· Participar conjuntament en l´educació dels seus fills o filles.
· Fer les activitats que hem proposat
· Facilitar informació sobre els beneficis en infants que van a l´escola.
· Fomentar activitats culturals, destinades a promoure la trobada y la convivència intercultural.
2.
Decidir els continguts a tractar:
· Presentació de les educadores, del tema que debatrem (informació general i les conseqüències) i que pretenem aconseguir amb la reunió.
· Informar sobre la importància de la relació família-escola.
Deixar clara la nostra feina a l´escola i definir el lloc que ocupen els pares i mares per a que poden participar en el desenvolupament i educació escolars dels menors. També especificarem els principis del centre escolar, i la importància i beneficis de la assistència a classe, com els perjudicis de no assistir-ne, per evitar així futurs conflictes i afavorir una bona comunicació amb un llenguatge clar.
· Analitzarem les possibles solucions (les aportades per l´educadora i després per les mares/pares)
· Ficar uns objectius en comú per portar-los a la pràctica, partint de les solucions.
· Realització de algunes dinàmiques
· Avaluació del la reunió i d´urant període de temps, per a veure si s´han complit les metes a les que volíem arribar.
3. Reflexionar sobre la dinàmica
relacional o metodologia, que serà activa, amb un plantejament flexible tenint
en compte les opinions dels demés, a més de l’interès per participar, i canviar
la situació actual. Ja que hem d´aconseguir que les famílies participen “dintre
de l´escola”, així els infants descobriran que participen amb nosaltres i que
amb els seus familiars formem un “equip”, amb açò evitarà el rebuig de no anar
a l´escola.
4. Pensar les actituds que
mostrarem en la reunió, com per exemple donar les gracies a les famílies per la
seua presència i participació, o parlar en un llenguatge clar i concís, no
tècnic, i obert a qüestions. Fomentant la participació de les mares i dels
pares. A més faria el possible per mantenir una actuació propera, sociable,
ficant- me al lloc de les famílies, i sense jutjar-los en cap moment per a
evitar futurs conflictes i malentesos.
En aquest cas podem destacar, que també hem d´adonar-nos de que no parlen bé castellà o valencià, o que siguin membres d´alguna
organització, religió, que tinguen estudis, etc.
5. Concretar una sèrie de condicions com que el
lloc de la reunió sigui còmode i espaiós amb un ambient tranquil i relaxat (prou
il•luminat per exemple), que despongui també del material que requerirem, el
qual prepararem prèviament abans de la reunió (contes, material de
l´activitat).
Mentre, pel que fa a la situació, ens ficarem en cercle o
forma de “U” per a que en veiem tots les cares i que sigue mes còmode parlar. A
més a més tindrem en compte una bona hora en la que la majoria de les famílies
pot assistir.
6. Anticipar-nos a dificultats que seran un
obstacle per a la reunió, com per exemple saber dir “no” d´una forma adequada
als pares quan no interessa la seua idea i passar a un altra idea, perquè així
no ferirem els seus sentiments. També por passar que no sabem com començar o
seguir algun punt i l´educadora haurà trencar la monotonia i començar. Podem
deixar un espai per respondre preguntes, o qüestions després de la intervenció
de l´educadora per a resoldre dubtes i així evitar les interrupcions.
7. Dur a terme
les dinàmiques que hem proposat per a fer amb les famílies
- Dinàmiques
afectives (per tal d´unir més els llaços i crear confiança en la relació
pares-fills)
- Dinàmiques de
presentació (per a que les families interactuen entre elles i mostren les seues
opinions)
- Dinàmiques
multiculturals (per a la setmana multicultural a l´escola o per fer alguna
activitat puntual)
Un exemple d´activitat multicultural seria fer amb les famílies
un “amulet” romanes que representa l´arribada de la primavera, s´anomena “martisor”
que fa referencia al mes de Març. Es fa amb una tira de llana a la que s´amarraven
dos pedretes o motius primaverals, una roja y altra blanca y se fiquen en el coll
o en la monyeca o fins i tot com a pin per a ficar-ho a la roba.
8. Una vegada
acabada la reunió, farem una avaluació d´aquesta, basant-nos en l´observació
sistemàtica i les experiències; a més d´avaluar les setmanes següents a la
reunió per veure, si efectivament hem aconseguit els nostres objectius o
necessitem tirar ma d´altres estratègies per tal de que els pares col•laboren
amb l´Escola Infantil. Però no obstant això demanarem als pares i mares la seua
presencià en futures activitats que realitzarem, per a que s´impliquen un poc
més i sàpiguen quines coses fem a l´escola mentre ens confien als seus fills i filles.
Per tant, com
a conclusió dir que treballar amb les famílies es una feina bastant complexa,
perquè primer has de tindre cura en tot allò que dius i deixes de dir, tant el
llenguatge corporal com el tó de veu, etc. I si et prepares la reunió serà més
fàcil trobar una solució i tindre clar allò que pretens arribar. Però, sempre
tenint en compte les característiques de cada família i mostrant sempre empatia
ja que es molt important saber la situació que estan passant per a
comprendre-la. Mai oblides una cosa: Sempre es important mantenir-la informada,
ja que passarà a ser una bona aliada, així ens donarà informació rellevant
sobre la situació de l´infant.
Hola Raquel!! com sempre molt clar...
ResponderEliminar