Imagina que eres la tutora de l´aula de P2 i des de direcció et demanen que faces una reunió als pares sobre la importància de la implicació de les families en l´Educació Infantil. Aquesta llar d´infants està situada en un barri marginal de Castelló. El 50% de l´alumnat és immigrant i el percentatge d´absentisme escolar es d´un 30%.
Com actuaries? Quins objectius et plantejaries? com ho faries exactament?
La implicació de les famílies en l´Escola
infantil es de vital importància, perquè ambdós son els primers sistemes
socials que coneix l´infant i hauran de coordinar-se i conviure per a
aconseguir uns objectius en comú (com el correcte desenvolupament del xiquet o
de la xiqueta), encara que tinguin les seues diferències o punts de vista
diferents, mantenint així una relació asimètrica.
Com educadors i
educadores que som, forma part del nostre treball propiciar eixa relació i fer
lo possible per a dur-la a terme, explicant als pares la importància de la seua
participació en aquesta relació, a més de tenir una coordinació família-escola,
ja que es necessària per al correcte desenvolupament de l´infant i té molt
beneficis per als més menuts.
Es evident que en la nostra aula, P2, eixa relació no
s’està donant a causa de l´absentisme escolar i tenim que donar solucions front
a la situació que perjudica sobretot als seus fills i filles, mitjançant una
reunió.
Primer que res, faré unes notes informatives per a avisar
a les mares i als pares de quan serà la reunió i comunicaré que es molt
important i necessari que vinguin tots. Aquestes fitxes, les donaré a l´hora en
que arrepleguen als seus fills o filles, en les que apareix l´hora, el dia y algun dels temes que tractarem en la reunió, a mes de nombrar una de les dinàmiques
que realitzarem, per a motivar d´aquesta manera la participació de les famílies.
Encara que al donar les fitxes farem una mena d´entrevista informal amb una
sèrie de qüestions senzilles per aconseguir informació rellevant. Per exemple, aquestes qüestions son per al xiquet/a que ha faltat alguns dies i no ens ho han
justificat, podem preguntar:
- Ha estat malalt?
- Com va la situació en la llar?
- Ha realitzat algunes de les activitats que vaig
proposar o han realitzat altres proposades per vosaltres?
- Teniu algun dubte sobre la reunió o problema per a
anar-hi?
I en el cas de que no
hagen pogut vindre alguns pares i mares per la raó que sigue, els educadors/es els quirdarem a casa
per a parlar sobre la reunió i expressar que ens agradaria moltíssim la seua
presència, que beneficiarà molt a l´infant. Encara que si no ens agafen el telèfon
deixaríem un document amb la informació a
la entrada de l´aula, en un tauler d´anuncis per si vénen dies abans de la reunió.
Una vegada
donades les fitxes informatives tindre que saber els passos que seguiré a la
reunió per tal de fer-la més amena i adequada segons la situació que se ens
plantega.
1. Ficar els objectius que pretenem amb la reunió:
- Reflexionar conjuntament sobre un tema.
- Expressar sentiment i opinions.
- Fomentar la interrelació amb les famílies.
- Solucionar problemes i/o dificultats.
- Participar conjuntament en l´educació dels seu fill o
filla.
- Fer les activitats que hem proposat
2. Decidir els continguts a tractar:
- Presentar el tema que debatrem (informació general i les
conseqüències)
- Informar sobre la importància de la relació
família-escola.
Deixarem clara la nostra feina a l´escola, però també definirem el lloc que ocupen els pares i mares
per a que poden participar en el desenvolupament i educació escolars dels menors. per evitar futurs conflictes i afavorir una bona comunicació amb un
llenguatge clar.
- Analitzarem les possibles solucions (les aportades per l´educadora i després per les mares/pares)
- Ficar uns objectius en comú per portar-los a la pràctica.
- Realització de algunes dinàmiques
3. Reflexionar sobre la dinàmica relacional o metodologia,
que serà activa, amb un plantejament flexible tenint en compte les opinions
dels demés, a més de l’interès per participar, i canviar la situació actual.
4. Pensar les actituds que mostrarem en la reunió, com per
exemple donar les gracies a les famílies per la seua presència i participació,
parlar en un llenguatge clar i concís, no tècnic, fomentant la participació de
les mares i dels pares.
5. Concretar una sèrie de condicions com que el lloc de la
reunió sigui còmode i espaiós amb un ambient tranquil i relaxat, i amb el
material que requerirem.
6. Anticipar-nos a dificultats que seran un obstacle per a
la reunió, com per exemple saber dir “no” d´una forma adequada als pares quan
no interessa la seua idea i passar a un altra idea, perquè així no ferirem els
seus sentiments. També por passar que no sabem com començar o seguir algun punt
i l´educadora haurà trencar la monotonia i començar.
- Dinàmiques afectives (per tal d´unir més els llaços i crear confiança en la relació pares-fills)
- Dinàmiques de presentació (per a que les families interactuen entre elles i mostren les seues opinions)
8. Una vegada acabada la reunió, farem una avaluació
d´aquesta, basant-nos en l´observació sistemàtica i les experiències; a més
d´avaluar les setmanes següents a la reunió per veure, si efectivament hem
aconseguit els nostres objectius o necessitem tirar ma d´altres estratègies per tal de que els pares col·laboren amb l´Escola Infantil.
Per tant, com a conclusió dir que treballar amb les
famílies es una feina bastant complexa, perquè primer has de tindre cura en tot
allò que dius i deixes de dir, tant el llenguatge corporal com el tó de veu,
etc. I si et prepares la reunió serà més fàcil trobar una solució i tindre clar
allò que pretens arribar. Però, sempre tenint en compte les característiques de
cada família i mostrant sempre empatia ja que es molt important saber la situació
que estan passant per a comprendre-la. Mai oblides una cosa: Sempre es important mantenir-la
informada, ja que passarà a ser una bona aliada, així ens donará informació rellevant sobre la situació de l´infant.
Hola guapisisisma!
ResponderEliminarmuy completa tu actividad y muy organizada respecto a los pasos a seguir, bien explicados!!
un besooo, pirata!!
Raquel!! La actibidad esta muuuy completa y clara!! Esta muy bien!!:)
ResponderEliminarHola Raquel!!
ResponderEliminarTu actividad me ha gustado mucho y me parece completa y bien organizada y redactados los pasos que seguirías para llevar a cabo lo que te pide dirección si estuvieses en el lugar de la educadora del ejemplo.
Muuy buen trabajo Raquel!!
Un besito guapa!!=)