jueves, 23 de febrero de 2012

Activitat 6, I part




Imagina que eres la tutora de l´aula de P2 i des de direcció et demanen que faces una reunió als pares sobre la importància de la implicació de les families en l´Educació Infantil. Aquesta llar d´infants està situada en un barri marginal de Castelló. El 50% de l´alumnat és immigrant i el percentatge d´absentisme escolar es d´un 30%.

Com actuaries? Quins objectius et plantejaries? com ho faries exactament?

          La implicació de les famílies en l´Escola infantil es de vital importància, perquè ambdós son els primers sistemes socials que coneix l´infant i hauran de coordinar-se i conviure per a aconseguir uns objectius en comú (com el correcte desenvolupament del xiquet o de la xiqueta), encara que tinguin les seues diferències o punts de vista diferents, mantenint així una relació asimètrica.

     Com educadors i educadores que som, forma part del nostre treball propiciar eixa relació i fer lo possible per a dur-la a terme, explicant als pares la importància de la seua participació en aquesta relació, a més de tenir una coordinació família-escola, ja que es necessària per al correcte desenvolupament de l´infant i té molt beneficis per als més menuts.


Es evident que en la nostra aula, P2, eixa relació no s’està donant a causa de          l´absentisme escolar i tenim que donar solucions front a la situació que perjudica sobretot als seus fills i filles, mitjançant una reunió.

          Primer que res, faré unes notes informatives per a avisar a les mares i als pares de quan serà la reunió i comunicaré que es molt important i necessari que vinguin tots. Aquestes fitxes, les donaré a l´hora en que arrepleguen als seus fills o filles, en les que apareix l´hora, el dia y algun dels temes que tractarem en la reunió, a mes de nombrar una de les dinàmiques que realitzarem, per a motivar     d´aquesta manera la participació de les famílies. Encara que al donar les fitxes farem una mena d´entrevista informal amb una sèrie de qüestions senzilles per aconseguir informació rellevant. Per exemple, aquestes qüestions son per al xiquet/a que ha faltat alguns dies i no ens ho han justificat, podem preguntar:

         - Ha estat malalt?

         - Com va la situació en la llar?

         - Ha realitzat algunes de les activitats que vaig proposar o han realitzat altres proposades per vosaltres?

         - Teniu algun dubte sobre la reunió o problema per a anar-hi?


  
   I en el cas de que no hagen pogut vindre alguns pares i mares per la raó que sigue, els educadors/es els quirdarem a casa per a parlar sobre la reunió i expressar que ens agradaria moltíssim la seua presència, que beneficiarà molt a l´infant. Encara que si no ens agafen el telèfon deixaríem un document amb la informació  a la entrada de l´aula, en un tauler d´anuncis per si vénen dies abans de la reunió.


     Una vegada donades les fitxes informatives tindre que saber els passos que seguiré a la reunió per tal de fer-la més amena i adequada segons la situació que se ens plantega.



       1. Ficar els objectius que pretenem amb la reunió:

            - Reflexionar conjuntament sobre un tema.

            - Expressar sentiment i opinions.

            - Fomentar la interrelació amb les famílies.

            - Solucionar problemes i/o dificultats.

            - Participar conjuntament en l´educació dels seu fill o filla.

            - Fer les activitats que hem proposat



       2. Decidir els continguts a tractar:

           - Presentar el tema que debatrem (informació general i les conseqüències)

           - Informar sobre la importància de la relació família-escola. 
Deixarem clara la nostra feina a l´escola, però també definirem el lloc que ocupen els pares i mares per a que poden participar en el desenvolupament i educació escolars dels menors. per evitar futurs conflictes i afavorir una bona comunicació amb un llenguatge clar.

            - Analitzarem les possibles solucions (les aportades per l´educadora i després per les mares/pares)

            - Ficar uns objectius en comú per portar-los a la pràctica.

            - Realització de algunes dinàmiques

           
             3.  Reflexionar sobre la dinàmica relacional o metodologia, que serà activa, amb un plantejament flexible tenint en compte les opinions dels demés, a més de l’interès per participar, i canviar la situació actual.


            4.  Pensar les actituds que mostrarem en la reunió, com per exemple donar les gracies a les famílies per la seua presència i participació, parlar en un llenguatge clar i concís, no tècnic, fomentant la participació de les mares i dels pares.


            5.  Concretar una sèrie de condicions com que el lloc de la reunió sigui còmode i espaiós amb un ambient tranquil i relaxat, i amb el material que requerirem.

          
           6.  Anticipar-nos a dificultats que seran un obstacle per a la reunió, com per exemple saber dir “no” d´una forma adequada als pares quan no interessa la seua idea i passar a un altra idea, perquè així no ferirem els seus sentiments. També por passar que no sabem com començar o seguir algun punt i l´educadora haurà trencar la monotonia i començar.


     7. Dur a terme les dinàmiques que hem proposat per a fer amb les famílies:

    - Dinàmiques afectives (per tal d´unir més els llaços i crear confiança en la relació pares-fills)

    - Dinàmiques de presentació (per a que les families interactuen entre elles i mostren les seues opinions)



     8. Una vegada acabada la reunió, farem una avaluació d´aquesta, basant-nos en l´observació sistemàtica i les experiències; a més d´avaluar les setmanes següents a la reunió per veure, si efectivament hem aconseguit els nostres objectius o necessitem tirar ma d´altres estratègies per tal de que els pares col·laboren amb l´Escola Infantil.



      Per tant, com a conclusió dir que treballar amb les famílies es una feina bastant complexa, perquè primer has de tindre cura en tot allò que dius i deixes de dir, tant el llenguatge corporal com el tó de veu, etc. I si et prepares la reunió serà més fàcil trobar una solució i tindre clar allò que pretens arribar. Però, sempre tenint en compte les característiques de cada família i mostrant sempre empatia ja que es molt important saber la situació que estan passant per a comprendre-la. Mai oblides una cosa: Sempre es important mantenir-la informada, ja que passarà a ser una bona aliada, així ens donará informació rellevant sobre la situació de l´infant.






3 comentarios:

  1. Hola guapisisisma!
    muy completa tu actividad y muy organizada respecto a los pasos a seguir, bien explicados!!

    un besooo, pirata!!

    ResponderEliminar
  2. Raquel!! La actibidad esta muuuy completa y clara!! Esta muy bien!!:)

    ResponderEliminar
  3. Hola Raquel!!

    Tu actividad me ha gustado mucho y me parece completa y bien organizada y redactados los pasos que seguirías para llevar a cabo lo que te pide dirección si estuvieses en el lugar de la educadora del ejemplo.


    Muuy buen trabajo Raquel!!
    Un besito guapa!!=)

    ResponderEliminar